Varför?


 Bea..uty...code
står för mig själv Bea..som i hela sitt liv har haft en enorm fascination för skönhet/beauty. Beauty är mitt yrke min passion och drivkraft...jag har en obessesion för den så kallade "perfekta" skönheten. Code står för min önskan att "knäcka" och förstå vad det är som gör att vi upplever att något är vackert. Finns det en skönhetskod och hur & kan man uppnå optimal skönhet även om den inte finns där från början!?. Detta är något som har påverkat mig i hela mitt liv...det har styrt mitt yrke och många av mina val i livet. Ja jag vet att det låter helt sjukt, ytligt och extremt omoget.. men vid 48 års ålder så kan jag bara krasst konstatera att bea...uty är en del av mitt alterego . Min utseendefixering har i mångt och mycket gjort mitt liv till ett helvete..men samtidigt så är beauty min livsstil och något som jag aldrig kommer att välja bort. Även om jag strävar mot att få en mer sund och nyanserad "relation" till skönheten både min egen och andras!

     Grace Kelly är en riktig klassisk skönhet i mina ögon.

                                                                     
Angelina Jolie..kommentarer är överflödiga

                                                                        
Elisabeth Taylor...vilka fantastiska ögon!


Isabella Scorupco...perfekt ansiktssymetri.. dom andra är inte helt "perfekta" men är grymt snygga ändå och ligger 90% "rätt" i "mallen " eventuella "defekter" fixas lätt till med hjälp av make up.             



                                         Sophia Loren...en riktig fullblods kvinna hur många sådana finns det idag?


Audrey Hepburn...finns det någon som kan axla HENNES mantel? Stil klass och ren naturlig perfekt skönhet!


Perfekt benstruktur...och det är utan plastikoperationer!



Beautycoden handlar om symmetri och balans som skapar en perfekt harmoni. Det spelar ingen roll varifrån i världen du kommer eller om man är svart vit gul gammal eller ung.  Har du det då har du!
Det spelar ingen roll vem eller vilka du frågar. ALLA folkslag och alla olika kulturer har sedan urminnes tider hyllat detta ideal. Stora ögon liten näsa välformad mun  markerade kindben och en oval ansikteform. Som makeup artist så är det mitt jobb att försöka hålla mig till "skönhetsmallen". Och kan man den så är det rätt lätt att  korrigera  eventuella "brister" som att "dra isär" tätt sittande ögon...eller göra för små större...make up handlar ju om att "bygga" upp ett ansikte. Med rätt kunskap så kan vem som helst nästan bli hur snygg som hellst. Det handlar bara om att veta inom vilka "ramar" man skall arbeta. För ALLA vill att jag ger dem stora rådjursögon INGEN vill ha små grisögon. ALLA vill att jag markerar deras kindben..ingen säger gör mig rund i ansiktet eller avlång! ALLA vill att jag ger dem en välformad fyllig mun...ingen säger ge mig smala snipiga läppar!

Titta på små barn, katt och hundvalpar..stora ögon liten näsa/nos och runda mjuka drag det tycker alla om. Sedan behöver det inte betyda att vi inte kan attraheras av någon med kantiga drag och små tättsittande ögon en stor näsa eller "fel" ansiktsform. Historien är full av otroligt attraktiva icke perfekta kvinnor och män som ändå är otroligt attraktiva, snygga, söta, sexiga,charmiga och  som vi vet så det handlar till 80% om utstrålning!! Men för att klassas som vacker..ja då är det andra kriterier som avgör och äkta vackra människor med perfekta drag dom växer inte på träd. Men det är dessa som motiverar och inspirerar konst mode och alla skönhetsintresserar de det är dessa som sätter normen.

Med detta ville jag bara berätta vad beautycode står för och min fascination för det perfekta.  Detta är inget som jag har kommit på eller hittat på denna mall har fascinerat och inspirerat många konstnärer och även vetenskapen...Leonardo Da vinci var helt  besatt  av att räkna ut och förstå hur och varför vi ser ut som vi gör. Att skönheten sitter i betraktarens ögon det vet vi och det är en annan sak. Här försöker jag bara förklara vad det är som gör att vissa anses vara perfekta, jo för det finns en mänsklig skönhetskod som har funnits så länge vi har vandrat på denna gjord. Till och med bland urbefolkningen så fanns det vissa som redan då hade ett snyggare kranium...*s*..ja ja..så är det bara.

                                            
Drottning Nefertiti  f 1380 f.kr  hon är symbolen för all skönhetsvård



Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul och intressesant om din bakgrund till din "passion"!!!KRAM

2008-10-18 @ 10:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0