En kvinnas doft...eller två eller tre...


I'm a perfume addict
Ja bl.a annat kanske jag skall säga det är ju rätt många saker som jag har ett näst intill patologiskt beroende till. Men bortsett från accessoarer (speciellt väskor och solglasögon) och godis så måste jag nog säga att parfymer är något som är starkt förknippat med La Bea. Mitt allra starkaste första parfym minne var en av min mammas tjusiga väninnor tant Siv..(hon kanske inte var sååå tjusig) men i mina 5 års ögon så var hon rena rama Grace Kelly...blond med vällagt hår (hon hade stående tid varje vecka hos frissan det hade min mamma med så var det på 60 talet)alltid markerad midja, scarves, handskar OCH parfym. Men inte vilken parfym som helst utan Shalimar från Gurlain. Mmm...den luktade godis och vanilj, jag minns så väl när hon satte en droppe bakom mina bruna små öron. Beatrice när du blir stor nog DÅ skall du få en alldeles egen Shalimar. Tyvärr så hann hon gå bort innan jag blev "stor" men än idag så är det en av mina favoriter. Kanske en tant doft i mångas ögon och man/jag kan lätt associera den med glada permanentade pensionärer som köpte den i parti och minut i taxfree butiken på Arlanda där jag arbetade under 80 och 90 talet. Nej söndersolade pantertanter med pergamentliknande turkos ögonskugga och orange läppar på väg till Kanarieöarna har INTE lyckas förstöra min känsla för Shalimar.


Shalimar från anrika parfymhuset Gurlain skapad 1925. Som "stor"/vuxen har jag haft det stora nöjet att besöka Guralain i Paris det skulle tant Siv ha gillat...(men hon vet nog och ler i sin himmel)

En annan Favvo som jag ständigt återkommer till är parfymernas parfym Chanel no 5


Chanel no 5 skapad 1921 av den legendariska
modeskaparen Gabrielle "Coco" Chanel
Har även här besökt doft och skönhetsimperiet Chanel. Har jag ett roligt jobb eller har jag...haha

När Obsessions lanserades var jag alldeles lyrisk (fick ett prov av en flygvärdinna). Wow kunde det bli bättre än så här!? Köpte den på Harrods 1988 flög enbart ditt för att köpa den. Nja det är inte så flott som det låter jag var SAS anställd och flög för 150 spänn inom Europa, så då kunde man kosta på sig sådana utflykter

Obssesion by Calvin Kline

1994 så var i Paris (trettiåttonde gången) jag arbetade då för Franska multi företaget Sanofi och var exclusive consultant som det så tjusigt stod i mitt kontrakt för Y.S.L, Oscar de La renta (två herrar som jag för övrigt också har haft det stora nöjet att träffa personligen) Nina Ricci och exclusiva Van Cleef and Arpels. Jag satt på en posh restaurang med mina Franska chefer när en elegant fransyska svassade förbi....mmm...sa jag....fyy sa dom. Hon efterlämnade nämnligen ett underbar "doftmoln". Jag blev helt tokig VAD var det för doft något liknande hade jag aldrig känt. - Mon dieu Beatrice! sa min franske extremt fjollige chef och slog sig för pannan. "I thought you had class darling..its Thierry Mygler and its sooo cheap". Det spelar ingen jävla roll sa jag DEN SKALL JAG HA! Njae jag svor nog inte högt men jag tänkte det...ha ha. 2 år senare så arbetade jag som exclusive consultat för just Thierry Mygler...ser något samband här eller...


Thierry Mygler Angel kom 1994 den först doften som nästan bara innehöll ingredienser som man kan äta. vanilj, choklad, honung, karamell, kola och frukt .mm

Min ABSOLUTA favorit idag är Fendi Palazzo

Fendi lanserades med buller och bång hösten 2007 och anses redan vara en doftklassiker, med ALL rätt!!
Elegant, sofistikerad en riktig juvel...men en doft i den här klassen kräver total finish av sin bärarinna..annars är det helgerån!!

Samtliga Bea dofter har vissa gemensamma ingredienser, vanilj, ambra, mysk, jamin, sandelträ och patchouli
Nedan ser några andra dofter som ingår i min doftgarderob.

Prada (patchouli), Armani Prive( Jasmin), Gucci  by gucci, Dior Hypnotic Poison (vanilj), Dior Addict( bra namn )

L instant Gurlain, Lanvin arpége, Insolence Gurlain, Dolce Gabbana the one, Clean (orginal)
Det finns nååågra till ha ha...men va sjutton skall ju blogga och inte skriva en avhandling...inte ännu i allafall.

Samtliga dessa innehåler en eller oftast flera av mina favorit ingridienser, det finn sn röd tråd så att säga.. Men alla har sin egna specifika karaktär. Som den doftaddict jag är så skulle jag ALDRIG drömma om att bära en edt endast edp eller ren parfym står på mina hyllor. Det handlar om kvalitet..(mitt parfym intresse och kunnande gör ju sitt till). Här är jag som värsta vinkännaren endast det bästa är gott nog...det är skillnad på vin och vin  (det behöver inte alltid vara det dyraste även om det ofta är så)

Mina favvodofter ligger i 9 fall av 10 i dessa två doftfamiljer nedan.

1.
Blommigt orientaliska parfymer, s.k "florientaler"
Fruktig eller kryddig toppnot, botten är torr och träig eller söt och ofta pudrig av t.ex ambra. 
 
2.
Orientaliska parfymer
 Toppnot vanligen av citrus, bas av ambra eller vanilj. botten kan vara mysk eller någon krydda.

Hm...kanske tur man är singel för det är rätt så fullt på hyllorna..ha ha
Håller precis på med ett doftjobb för en tidning..så jag är en värre doftfreak än någonsin. Har ett gäng Nya dofter att upptäcka och jag misstänker att jag "åker dit" på en eller flera. Men min förkylning gör inte mitt uppdrag särskilllt lätt så därför kan jag ta mig tid att göra något annat...blogga t.ex haha









Kommentarer
Postat av: Annette

Perfym r värkligen det lilla extar! "LYX" i vardagen. Och gu...vad man kan komma i håg minnen med doft. Jag kan ofta lykta på en vissa perfymer och man kan direkt relatera till minnan när man hade den. Lyktade i går på en perfym i skåpet och tänkte direkt på när jag var i spanien i Februari då hade jag den...osv.



Ha det gott

Annette

2008-11-12 @ 09:10:39
URL: http://www.annettesmassage.se
Postat av: bea

hej bea, här är en god parfym som jag hittat i usa :

IL Bacio av Borghese.

doft av: plums, peaches and pears with mid and low notes of musk , amber and cedarwood.

finns på www.fragrancenet.com



älskar den.

kram Bea

2008-11-12 @ 11:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0