Nomen est omen -- "Ett namn är ett omen"

Ditt namn är viktigt... viktigare än vad många tror. Det sätter sin  prägel och "skvallrar" om din bakgrund eller vad dina föräldrar önskar att du kom ifrån...och/eller vilka förväntningar man har på dig.
När man döper sina  barn sitt företag eller sin produkt så bör man tänka till både en och två gånger. För ett namn förpliktigar, vissa namn in ger respekt andra disrespekt. Ingen vill bli dissad på förhand endast pga av ett namn.
Det finns ett antal barn med namn som föräldrarna tyckte var "coola"men det har knappast barnet själv tyckt. T.ex jag hade en lekkamrat som hette Elvis HON fick jämt berätta varför (pappa var en stor Elvis fan) att hon var en flicka DET spelade ingen roll för hans första barn skulle heta Elvis!?  Hon bytte så småning om till Elvi..(alla trodde ju att det var det hon hette ändå...kunde inte pappan ha förstått det!?)

Idag har jag namnsdag, Beatrice är JAG och det är min identitet. Jag har idag svårt att tänka mig ett annat namn. Men som barn så avskydde jag mitt "konstiga" namn som INGEN unge kunde uttala rätt Batris Patricia eller Beatriss!? Mitt andra namn är Eva..och jag svor att när jag blir stor då skall jag byta till Eva (inte nog med att man var annorlunda/brun jag hade ett konstigt namn också...fy fasen var livet var orättvist tyckte jag då). Det var nog först i 20 i års åldern som jag började att gilla mitt namn. Idag så älskar jag det..och att se mig som en Eva det finns inte. Inget fel på namnet men INTE är det jag inte..

Beatrice är ett kvinnonamn med latinskt ursprung med betydelsen 'ljusbringare' eller 'den lyckosamma'.
Beatrix är ett latinskt namn. Namnet Beatrice härstammar därifrån. Det betyder välsignad kvinna.


Beatrice

är antingen ett italienskt eller franskt namn vars ursprung är det latinska Beatrix som betyder den lyckosamma, den lyckobringande. Många är helgonen som hetat Beatrice, men mest känt är namnet kanske genom skalden Dantes (författaren bakom bland annat "Den gudomliga komedin") ungdomskärlek, Beatrice Protinari. Svenskt drottningnamn blev Beatrice genom den medeltida kungen Erik Magnussons gemål, Beatrix av Brandenburg. Sedan mitten av 1800-talet har Beatrice använts i Sverige. Namnet började bli populärt på 1960-talet och har nu tagit sig upp bland de 100 vanligaste förnamnen. Vanligast är det i Norrland. I Sverige finns det i dag runt 8 300 Beatrice och av dessa har omkring 3 700 det som tilltalsnamn. Vidare finns det också runt 200 kvinnor som heter Beatrix

Hmm...den lyckosamma vet jag inte...men jag vet att jag har klarat mig förvånnasvärt bra med tanke på ALLA minst extremt konstiga och besynnerliga situationer som jag har varit med om. Är det på grund av  mitt namn eller har jag bara haft en jäkla "slumpartad" tur varje gång!? Hmm..vad vet jag...men en sak vet jag och det är att jag gillar mitt namn.




 


Kommentarer
Postat av: mia henebratt

Beatrice, grattis! Såg att det var Beatrice idag o kom att tänka på dig! Tänk, när vi skulle gå till skolan och du stod där i hallen o drog i ditt hår för att det skulle bli rakt. Roliga minnen, Pysen, hälla vatten i håret på nyfriserade från ditt fönster mm. Ditt härliga skratt kan jag fortfarande höra. Ha en bra namnsdag... Beatrice passar verkligen dig!

Mia

2008-12-02 @ 20:27:49
Postat av: Maud

Hej Beatrice! Grattis på namnsdan!

Betydelser av namn är kul. Maud betyder "modig kvinna, stark i strid" och det är lite slående i mitt fall. Har alltid gått min egen väg och gett mig in i utmaningar som de flesta undviker. En hårsmån från dumdristig?

Tyck om dig! Du är alldeles säkert lyckosbringande!

Hälsningar från Modiga Maud

2008-12-02 @ 20:55:49
Postat av: Eva

Måste bara tala om att jag skrattade högt och rakt ut (hmm i kontorslandskap...!) när jag läste att du ville byta till ditt andranamn.

Är själv en Eva och ville inget annat än att ändra det till något mer spännande som t ex Beatrice när jag var yngre.

Eva var det ju bara jag och gamla tanter som hette! :-)

2008-12-05 @ 15:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0