Kärlek vad är det!?



Kärlek är nästan omöjligt att beskriva. Känslan och upplevelsen är olika för olika personer och kan variera från var gång man blir kär.

Man har ju många olika sorters kärlek, beroende till vem eller vad. Jag älskar mina barn lika starkt och mycket men på olika sätt för dom är olika individer. Det är ju inte självklart att jag har exakt samma känsla bara för att det är mina barn. Jag är säker på att hade jag likt min mormor haft 9 barn så hade jag älskat var och en på sitt sätt. Men det betyder INTE att kärleken är större för den ena en den andra. Den är bara olika helt enkelt!

Det är likadant när det gäller kärleken till vänner, män eller den kärlek som man kan känna för ett djur..(jaja...inga jämförelser här mellan män/djur) haha.. Min reflektion här är att den sorg saknad man kan känna när ett djur dör eller lämnar en kan i många fall vara lika stark om inte större än vad du kan känna när ett förhållande dör och någon som har stått dig nära inte finns där längre. Det är ju helt omöjligt att jämföra "kärlekar" ALLA relationer är unika och det är rent löjligt och oschysst att ens försöka. Det är bara att konstatera att det jag kände DÅ det var kärlek för mig DÅ i den relationen med just den personen!  Men det jag känner NU är den kärlek som jag behöver och känner just NU för den här personen i ! den här NYA relationen


Jag tror att ALLA relationer även dom dåliga har något gott med sig. Det fanns ju en anledning till att vi drogs till den där personen där och då. Jag tror att det är samma sak här som i skolan...du träffar nr 1 och lär av den relationen för att kanske upptäcka att du utvecklas och behöver något mer och träffar då nr 2 osv.osv. Vissa har turen att träffa rätt på första försöket och gör sin "utvecklingsresa" tillsammans. Till dessa lyckligt lottade är det bara att gratulera..men för mig och många andra vi kanske behöver både
2-3-5 eller 14 innan vi hittar rätt. I många fall tror jag att man inte är tillräckligt lyhörd för signaler vilket gör att man upprepar sig och att förhållande 2 då blir en repetition av förhållande 1.

Det gäller ju att veta VAD det är som är viktigt i en relation för MIG. Alla är vi ju olika...för vissa är det trygghet och tillit. För andra är det bekräftelse i form av komplimanger och superlativ någon som verkligen SER dig och lyssnar..någon vill först och främst ha fysisk närhet (jag menar inte sex utan beröring) En partner som tar på en stryker en över kinden och VISAR sin kärlek. Någon tycker att det är viktigt att han/hon visar det i handling och GÖR..omtanke fixar och donar byter däck eller fixar frukost på sängen. Helst så vill man väl ha allt...men att vissa saker är viktigare än andra och här är vi enormt olika. Bekräftelse är viktigt för mig men kanske inte lika viktigt för någon annan. Min partner kanske tror att genom att ge mig presenter så bekräftar han mig...men det är inte bekräftelse i mina ögon. Här nere ser ni MIN högst personliga kravspec på ett så kallat perfekt förhållande. Men jag är mer än mer medveten om att man inte kan få ALLT men om jag fick önska så...ja då vill jag gärna ha någon som tycker det är OK...

Att visa - Krama hålla om pussa på pannan små gester av ömhet (som INTE behöver leda till sex) 

Att säga - Bekräfta med ord och komplimanger....även fast ni har varit tillsammans  länge och vet... 

Att ge - Generositet..i smått och stort, blommor, konfekt presenter (Det som är stort för någon är litet förnågon annan och vise versa)

Att se - Du känner att du blir sedd för den du är och att han "läser" av din sinnesstämning 

Att lyssna - Även om det kanske inte är favorit ämnet, men att han ändå tar sig tid att lyssna för att det är viktigt för mig!

Att göra - Omtänksamhet, han som fixar och donar, lagar en mysig middag och eller tar hand om köket...skottar snö... och sandar så att du inte halkar...(nää inte på en gång )...haha..men ni fattar

Att vara - Tryggheten att veta att han finnas till hands i vått och torrt & håller det han lovar. Han som ser hur du mår och som älskar dig även när du INTE är till "din fördel". Som inte skäller på dig när du har krockat bilen utan som bara är glad över att du inte gjorde dig illa.

Att få utrymme - Och jag får behålla min integritet och att jag får min space ibland utan att det betyder att jag inte älskar honom, eller har något "fuffens" för mig. Jag behöver bara min "egen tid" ibland helt enkelt!?

Att våga - Göra spontana roliga galna saker bara för att det är KUL!


Självklart så gäller dessa regler åt båda håll..ibland får man ge och ibland får man ta. Det kan lika gärna var jag som pussar på pannan och fixar en mysig middag och överraskar med en liten present bara för att...på en tors... utan någon speciell orsak annat än att jag älskar och uppskattar honom! En sak till..vi kvinnor vill gärna ha komplimanger men vi glömmer att även mannen behöver höra att han är fin,snygg, speciell, attraktiv, klok eller what ever. Där tror jag att vi behöver skärpa till oss lite...ialla fall jag!


Den här lilla vovven har korats till världens fulaste hund.
Men jag hoppas och vill tro att samma hund även är världens finaste hund för någon.
För äkta kärlek är blind för det yttre...fråga vilken mor som helst.
Alla sunda mödrar känner att just hennes barn är det allra vackraste barnet/barnen i hela världen, och DET är ju sant för henne!!


Kommentarer
Postat av: Anna

Världens fulaste hund på bilden här avled under hösten

2008-12-15 @ 14:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0