Varför kommer före hur!


Reasons come first - answers come second. Anledningar kommer först och sen kommer svaren. Kort och gott: VARFÖR kommer före HUR. På tydligare svenska: Om man inte vet varför man vill göra en sak, så är det mycket svårare att lära sig hur.

Så sant som det är sagt....man behöver inte ha ALLA svaren för att våga släppa taget, förverkliga en dröm eller ändra på ett destruktivt beteende. Det räcker att du bara vet anledningen till VARFÖR du behöver/vill göra det ena eller andra. Vet du det och går på den känslan/motivationen så lär det lösa sig under resans gång...det gör det alltid när viljan är stark.

Tyvärr så har man/jag en tendens att krångla till det. Jag vill gärna ha ALLA svar i förväg...helst  facit...och eftersom jag inte VET hur det kommer att bli så är det lätt att INTE göra det lilla som skulle kunna förändra till det stora...
Nope...det räcker med en önskan om att vilja förändra och en förnimmelse om HUR jag skulle vilja att det var. Har jag det...och tror på min känsla..inte viker en tum..(även om "kloka" realister säger annat)..så kan jag ge mig f-n på att nycklarna/redskapen kommer under resans gång. "läraren kommer när eleven är redo"...typ..haha!

Om INTE ens JAG tror på mig själv och mina egna drömmar...hur sjutton kan jag då begära att eller ens hoppas att dom skall slå in!? Jag vet att ni säkert har varit med om att ni "bara" råkar stöta på just den där boken, personen eller situationen som var JUST  det ni behövde precis då...(men det är ju en klar fördel att veta vad det ÄR först.) Men vid det tillfällen när man har varit  100 säker på vad det är man vill göra...ja då "out of the blue"...så händer det något. Tanke processen är magisk...men nedrans förrädisk.det är sååå lätt att luras tillbaka i neggo tänk. Men men...skam den som ger sig....för det blir ju som man tänker!

Kommentarer
Postat av: Ed

Så sant så!!

2008-11-26 @ 01:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0