Borås...ett fenomen!

Hej igen,

anledningen till att jag inte har skrivit på några dagar är att jag har varit i Borås i några dagar. Åkte dit för att jag var bjuden på bröllop 080808 coolt bara det. Snacka om att välja ett bra datum som borgar för goda framtida utsikter (numerologi Bea). 

Jag var inbjuden som väninna till bruden...den otroligt vackra Lilian som nu skulle gifta sig med stiliga Per-Anders. Jag hade dessutom fått den stora ära att göra hår och makeup på bruden.  Så jag såg verkligen fram mot att komma tillbaka till Borås och få delta på deras dag!  Det är verkligen något speciellt med dem som bor i Borås! Det lärde jag mig redan under mitt år på ellos 05-06. (Där för övrigt bruden i fråga var min dåvarande chef). Men som sedan dess har vidgat sina vyer och hunnit med en hel del för att idag ha en ännu högre befattning och tjänst hos ett annat väl renomerat konfektions företag (..dom är duktiga dom där Borås tjejerna).

Det som slog mig först och främst  på ellos var att jag har nog aldrig hade sett så många snygga människor på ett och samma ställe. (Ni vet ju hur jag är med min beauty obsession). Inte bara det personalen som jobbar med postorder är minst sagt välutbildade och kunniga inom mode trender. Samtliga hade någon form av utbildning inom textil sömnad tillskärning och design. Många hade ett förflutet som modeller och hade tidigt kommit i kontakt med professionellt mode redan som tonåringar. Marknads och försäljningsfolket var självklart minst lika kunniga på sina områden. Dessa människor far och flänger kors och tvärs i världen och besöker alla mässor och butiker av rang för att kunnat  designa tillverka köpa och leverera moderiktiga produkter till löjligt låga priser.

Jag tycker att dom är klar underskattade av den "fina" eliten inom mode  i storstäderna (vilka det nu är!?). Det är INTE så att man ligger efter här utan tvärtom...man ligger minst ett till två år före övriga landet. Redan nu är 2009 års mode delvis klart och under produktion. 2010 planläggs redan nu...i Stockholm tror man (inte alla men många) att huvudstaden är the center of the universe. Och alla andra utanför stadens gränser är bonnläppar typ.

Hit kom jag i den kaxiga tron att jag hade något att tillföra dem., jag som hade gjort såå mycket och hade koll. (Trodde jag).  Men jag landade ganska rejält när jag insåg vad dom hade i sitt bagage. Det var en nyttig läxa för kaxig Bea...*s* jag har nog aldrig lärt mig så mycket om mode och hela produktions processen som där...och då har jag arbetat både i Paris,London och Milano! Dessutom så är dessa människor extremt ödmjuka nästan på gränsen till att dom förminskar sig själva. "Äsch det är väl inte så mycket och prata om..vi är gör ju "bara" vårt jobb"..typ. Medans jag Bea är känd för att "larma"...och med larma menar jag att HAR man gjort något bra på skall man ha kred för det. Precis lika mycket som när man INTE levererar jag då skall man få höra det också.

Om jag fick som jag ville så skulle jag bunta ihop Jante och Luther och skicka "dem" så långt åt fanders som möjligt. "dom" har gjort betydligt mer skada än nytta tycker jag. Dessutom har "dom" fått verka alldeles för länge i Sverige tycker jag.. men jag å andra sidan tycker jag ju väldans mycket...*s* Jag undrar om "dom" inte stannade till lite extra länge i Borås på sin resa genom Sverige...hm!

Jo tillbaka till Borås fenomenet..redan på torsdagen blev jag påmind om detta när jag besökte city. Jag hade glömt en del saker och var tvungen att göra en del inköp. Hann inte mer än att parkera bilen innan jag slogs av ..fasen vad mycket fräscha och välklädda  människor det finns här. Det gäller män likväl som kvinnor. En anledning kan vara att många har en naturlig koppling till mode och konfektion antingen jobbar man med det själv eller så har man någon i ens närhet som gör det.. Det är ju inte för intet som Sveriges Mode metropol ligger i Borås,med textil högskolan i spetsen. Här har även många av det stora kedjorna sina baser och Hk. Sedan finns det ju tillgång till det mesta...och priserna är betydligt lägre. Så det flesta har råd att klä sig snyggt..mer smak än pengar ni vet. Eller också faller man omedvetet för grupptrycket (man vill inte skilja sig från mängden och gör som alla andra...alltså man "tar hand om sig")

Samma sak  var det på bröllopet.den ena var snyggare och fräschare än den andra. Och då talar vi INTE botox och plastikkirurgi utan vi snackar om naturligt vackra människor som "bara tar hand om sig". Ni vet rör på sig och äter rätt. 
Lyfta sig och Botox...glöm det.."nej dom ser så konstiga ut ..inte skulle jag vilja spruta in en massa konstiga saker i mitt ansikte." Dom har ju också samma stress och press med x, ungar och oro över lån och amorteringar som alla andra så lyckas dom ändå se så där oförskämt fräscha ut.!? Har gravitationen och tyngdlagen ingen påverkan på Boråsarna!? Sover dom i syrgas-tält eller hur kan det komma sig? Jag tänker på alla 40 +  runt  Stureplan fixade till tänderna står dessa wannabes, hasbeens och newerbeens och tycker att dom är så hippa och coola  det räcker ju liksom med att man är från Stockholm och rör sig i "rätt" kretsar. (Jaa...a jag vet det är mina egna vattenhål...jag är mer en väl medveten om mina egna ytliga tillkorta kommanden...suck!).

Medan dessa människor som både är snygga smarta drivna och framgångsrika (förvånansvärt många egna storföretagare) Som är naturligt  vackra håller en extremt låg profil, och tycker att "inte är vi så märkvärdiga här inte...vad hon överdriver den där Bea". Ja jag vet inte om jag gör det...men jag måste uppriktigt säga att det är befriande uppfriskande med människor som bara är, som presterar resultat. Men som INTE har något behov av ständig bekräftelse av pukor och trumpeter som en annan. I bland är det riktigt skönt att bredda sina horisonter och få lite perspektiv. Varför gå över ån efter vatten och resa till London eller Paris..det räcker med att åka till Borås för att inse hur liten man är...*s* Jag bugar och bockar en en gång och säger heja Borås ni fattar inte hur bra ni är!!


Kommentarer
Postat av: per-anders

Så kul att du kom på vårt bröllop (fortsätt gärna marknadsföra BORÅS. HÄLSN.P-A

2008-08-20 @ 11:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0