Dumping

Nej det handlar inte om att bli dumpad av någon man...*s* Nope detta är något som jag dagligen känner av och är en av det vanligaste besvären som kommer med GBP. Det sägs att det skall avta så småningom...hoppas förr än senare för det är väldigt obehagligt.


Dumping
Måltidsrelaterade besvär hos patienter som genomgått operation av magsäcken eller så kallad vagotomi. Dumpingbesvär anses bero på att magsäcken tömmer sig alltför hastigt, varvid tunntarmen överbelastas. Besvären kan komma genast efter måltiden (tidig dumping) eller l - 2 timmar senare (sen dumping). Fyllnadskänsla, illamående, uppkastningar, hjärtklappning och svaghetskänsla är vanliga symptom Besvären kan lindras med lämplig diet.

Om någon har tips på vad en "lämplig" diet är så tas det tacksamt emot...*s*


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej



Har aldrig förstått hur man kan vara så sjukt beroende av sitt utseende. Du är en vacker kvinna men du tillåter dig inte att åldras. Det måste ju var otroligt plågsamt att följa sitt utseende så skarpögt hela tiden. Kan man slappna av någon gång riktigt, om det nu är så viktigt att se ung ut jämt.

2008-10-21 @ 18:00:28
Postat av: Karin

Var glad för din Dumping! Hur jobbigt det än må vara så avtar effekten med tiden.. Jag har varit opererad 2½ år och dumpar sällan nu för tiden.. Och nu önskar jag inget hellre än att den där lilla inbyggda dietisten ska vakna igen.. Ska ta mig totalsockerochfettförbudvecka (eller tre)för de säger att då kan dumpingeffekten vakna igen.. Har inte gått upp mer än 3kg.. men oron hänger över mig ändå.. och livrädd att hamna i bantartänk igen..

Lycka till!

2008-10-21 @ 20:13:56
URL: http://casiopeja9.blogspot.com/
Postat av: Madelene

Tugga, tugga, tugga. Och inte för stora mängder...

Annars är det väldigt olika bland alla GBP vad man kan äta.

Jag har hela tiden kunnat äta nästan allt, utom falukorv...

2008-10-21 @ 21:42:38
Postat av: Anna

Hej..



Är inte riktigt säker på va du menar, men om det är att du har ont i magen kan du kanske testa nyponsoppa, allt möjligt med ingefära så som te å liknande, mycket yoghurt för det är alltid bra för maggen :)

Det var så gott som de ja levde på i början av min graviditet å ingefärste lindrade faktiskt rätt så bra!

Hoppas du kommer på vad som funkar för dig å att du slipper ha ont!



BTW...när ja jobbade på Scandic "lilla blå" i Väsby va du där å pratade, tänker mycket på va du sa å gillar dig skarpt!



Anna W

2008-10-21 @ 22:19:18
URL: http://morannas.blogg.se/
Postat av: Bea

Tjae...vad skall jag säga? För mig är det en livsstil mitt intresse mitt yrke så jag vet ju inget annat. Att fixa och trixa med sitt utseende är som att borsta tänderna...s Man "bara" gör det och jag gillar ju att göra det! Fast det är klart jag undrar hur jag skulle vara om jag INTE brydde mig. Den tanken har ju slagit mig både en och två gånger...

2008-10-22 @ 00:36:09
Postat av: Helena

Måste bara fråga vart du hittat den otroligt snygga svarta kappa du hade på dig i söndagsbilagan?? Förmodligen jättedyr men det vore intressant att veta vart de har så snygga kläder. Förhoppningsvis behöver jag en ny garderob till nästa sommar/höst efter min GBP i november. Vill du bli min stylist??



Efter 20 års övervikt har jag tyvärr tappat allt vad stil heter...tack vare de 3-manna tälten som bara går att köpa när man behöver stl över 50. Och bor man i en mindre stad så är det ännu svårare att hitta nåt. Kläderna saknar detaljer helt enkelt.



Men som sagt...kappan gillade jag skarpt.

2008-10-22 @ 09:08:31
Postat av: petra

Hej!



När gjorde du operationen? Vilken teknik användes?

Själv så gjorde jag en för 12 år sedan. Men har sedan dess snart gått upp allt igen. Skall ta en diskution med doktorn igen. Tog bort gallan för ett år sedan. Haft problem med att äta fett. Hur mår du? Har du ofta dumping känslan? Det har inte jag . men vet flera som har problem med det. Skriv gärna en rad om du har fråger eller bara är nyfiken...Petra

2008-10-22 @ 10:17:38
Postat av: NetteR

Opererad för fem veckor sedan och det finns i stort sett inget som jag inte dumpar på känns det som. Ändå äter jag sakta, tuggar ordentligt men jag hoppas det blir bättre med tiden... :)

2008-10-22 @ 12:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0