Intresserad av att jobba med skönhet!?

Det är flera som har frågat mig hur man skall gå till väga om man vill arbeta seriöst med beauty. Vad är bäst att börja med...vilken utbildning jag rekommenderar osv.  Det finns väl inget givet svar på den frågan det är väl i allra högsta grad individuellt "Alla vägar leder till Rom"....med det menar jag att OM man vill något riktigt ordentligt så BLIR det så!! Men jag kan ju berätta MIN väg och vad jag personligen rekommenderar.Jag började tidigt att arbeta extra på varuhusens kosmetik avdelning. Jätte bra att ha den erfarenheten och perfekt att ha som extra jobb under tiden man utbilda sig.

Allra först så utbildade jag mig till hudteraput på Elisabeth skolan i Stockholm (1984). Då fanns det inte så många kosmetolog utbildningar, men idag finns det flera bra privata skolor. Utbildningen är  tre terminer lång och innehåller betydligt mycket mer teori än vad många tror. Var beredd på det..du läser anatomi och fysiologi samt flera andra ämnen förutom kosmetologi. Som hudetapeut så arbetar du väldigt lite med makeup...du arbetar främst med hudvård. Det är en väldigt bra bas att ha den kunskapen som du får genom utbildningen, jag är väldigt tacksam för att jag började med att utbilda mig till hudterpeut. Det har bara varit till min fördel i alla mina beauty roller.

I dag finns det flera bra hudteraput utbildningar...men var beredd på att det kostar en slant..men det är det  absolut värt. Tänk även på att du skall leva under tiden du utbildar dig också. Så först är det avgiften på ca 80.000 kr sedan  tillkommer alla levnadskostnader under perioden. Det kan vara tufft att jobba under en heltidsutbildning. Men det går...ALLT GÅR bara man vill. Här är det perfekt att jobba extra på helger på kosmetikavdelningar och parfymerier. St .Eriks gymnasium är avgiftsfri..MEN räkna med att du kanske får söka FLERA gånger innan du kommer in OCH att det är rätt höga intagningspoäng...(alltid så på populära linjer)
Ta prospekt från samtliga skolor, och gör gärna ett personligt besök. Be att få titta runt och känn av hur du blir bemött. Känns det bra så är det bra...om inte...ja då väljer du den skolan som kändes bäst för just DIG! Alla skolor håller en bra nivå och är godkända...och ingen är bättre än den andra. Det finns alltid fördelar och nackdelar med alla utbildningar. Lyssna INTE på skvaller utan lita på ditt eget omdöme!!


Elisabethskolan var min bästa investering i mig själv(både när det gäller tid och pengar) när jag hade bestämt mig för att jobba med skönhet. Senare som "vuxen" kom jag själv till att jobba som lärare här. Det var verkligen en speciell känsla, så kul och jag saknar det mellan varven. Kanske kan tänka mig att...njae vi får se...haha!


Elisabethskolan finns idag i Stockholm och Göteborg där vi på båda platserna arbetar i moderna och effektiva lokaler.

En hudterapeut utbildning på Elisabethskolan leder till skolans egna diplom, även till en internationell Cidesco-examination och till en svensk SHR-examen.
www.elisabethskolan.com


Privatskolan för hudvård och kosmetik. Är också en väldigt bra och välrenomerad skola.
Privatskolan för Hudvård och Spa erbjuder en förstklassig internationell hudterapeututbildning, vilket ger dig möjlighet att arbeta som hudterapeut både i Sverige och utomlands, som anställd eller med egen salong
www.privatskolan-fhk.se

International Beauty School. Utbildar både hud och SPA terpeuter. Här har jag även arbetat som lärare i makeup
International Beauty School of Sweden och Stockholm SPA och Skönhetsvård ligger trevligt belägna vid Kungsholmstorg.
http://www.beautyschool.se/

Gilda skolan
På Gilda Skolan får du både teoretisk och praktisk utbildning vilket gör att skolans elever är eftertraktade bland arbetsgivare i branschen. Teorin behöver du för att lära dig hudens uppbyggnad samt olika sjukdomar och hudproblem. 

http://www.gilda.se/

När det  gäller makeupartist utbildnigar så finns det även här ett flertal som håller hög klass!

Make Up Institute

Makeupartist - sminkör & sminkös
Make Up Institute i Stockholm är en internationell skola som utbildar hårstylister och makeupartister. De är spännande och expansiva yrken, tack vare de mycket varierande arbetsmöjligheter som erbjuds.
http://www.makeupinstitute.com/

 
FACE Stockholm

Make-Up artist, 20 veckor

  

Kurs: 20 veckor, dagtid 9-15
Datum: 12 januari till 29 maj
Huvudansvarig: Tuija Valen
Lärare: Mats Öhlund, Jessica Svensson, Matti Sandin, Mikael Nilsson, Mirja Lindqvist, Celeste De Casa, Beatrice Westlund
Kostnad: 50 000:-
Anmälan: [email protected]
   
I priset ingår produkter till ett värde av 10 000 kr.


Int Make up center
Intresserad av att utbilda dig till make up-artist? Det är ett unikt konstnärsyrke, traditionellt men samtidigt nyskapande. Behovet av duktiga make up-artister ökar ständigt.

Det professionella make up-artistyrket är spännande, självständigt och erbjuder varierande arbetsmöjligheter- ingen dag är den andra lik. Det stora och växande utbudet av nya Tv-kanaler, reklambyråer, agenturer, Internet och modemagasin gör att det hela tiden skapas nya arbetstillfällen.
http://www.internationalmakeupcenter.se/


Själv så valde jag att åka utomlands (det fanns inga bra makeup artist utbildningar i Sverige då). Skolan hittade jag i engelska Vouge under annonser för beauty education. Skolan jag valde heter London Schooll of  beauty & makeup.  Har du möjlighet att plugga utomlands så rekommenderar jag att du gör det, av flera skäl. Dels så är det ingen större skillnad i kostnad men personligen så tycker jag att du får sååå mycket mer på köpet! Men men...inget är rätt eller fel...vi är alla olika..
                                            

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig en liten vägledning. Googla och kolla upp...det är bara att söka på det som intresserar dig. Är det Beauty and fashion make up som intresserar dig (det är min specialitet) eller vill du jobba med film, teater (maskering, perukmakeri eller lära dig special effekter..!?) Det finns massor med inriktningar, en del vill ha allt andra bara vissa delar...men det är inga problem du kan ta enstaka kurser eller hela paket. Jag valde beauty and fashion för jag är BARA intresserad av att göra människor snygga...haha.













 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0