Äpplet faller inte långt från trädet!



Nu skall jag berätta lite om min pappa Emanuel Renner.
Född 1926 i Freetown i Sierra Leone växte upp i Ghana
 (rymde med en lastbåt som 13 åring för att slippa boarding school)
Båten tog honom till U.K (London) där stannade han i 12 år för att sedan ta sig till Tyskland (snacka att göra det svårt för sig). För att sedan ta sig till Danmark och sedan vidare till Sverige på tidiga 50 talet! Nää på den tiden fanns det inte på kartan att Barak Obama skulle kunna bli president. Han gifter sig med en vit kvinna (inte accepterat folk var riktigt grymma) men hyfsat snälla mot oss barn för vi var ju såå söta.

Härom kvällen så slog det mig (efter mitt blogg inlägg) att jag kanske skulle ta och ringa min gamla pappa.
Han bor i Montreal/Canada sedan många år, han flyttade när jag var 9 år, (mina föräldrar skildes när jag var 2).

Jag hade räknat med en uppläxning över att jag inte hör av mig oftare. Men ack vad jag bedrog mig...han var glad som en lärka och pratade på 190 (fick inte en syl i vädret...hm...). Min pappa är 82 år och en mycket karismatisk och energisk (njae han har väl lugnat ner sig liiite pga av ålder men..)

Han är väldigt allmänbildad och vetgirig och tog sitt data körkort (som det hette då) när han var 75 år.
- Beatrice you have to keep up with time and always always be in progress for as long as you live!
Kunde inte ha sagt det bättre själv...haha

- För annars så har du inte en chans....
Han talar 7 språk (svenska, eng, tyska, franska, spanska och ryska) och nu på äldre dar så har han en tendens att blanda ett par tre stycken och det kan man väl ha överseende med. Här spricker det...jag har inte den disciplinen pratar bara 3 själv. MEN mina barn är det...(där har det hoppat över en generation)

Han har överlevt malaria som barn(miste flera syskon och sin mor). Han har haft cancer (prostata), hjärtinfarkt (by pas/opererad). Han HAR diabetes, reumatism, artros, högt blodtryck, hjärtfel, grå starr (nyligen opererad) .
Ni ser varför jag var tvungen att göra något åt min hälsa och vikt..jag hade högt blodtryck, ledbesvär och låg på gränsen till diabetes.

Han berättade förnärmat att hans läkare hade föreslagit att han kanske borde överväga att flytta till ett äldre boende!
- Kan du tänka dig mig bland en massa gamla sjuka människor...noway over my dead body!
Men pappa försökte jag...du ÄR gammal och du ÄR inte 100% frisk.
No no no...ALLA säger att jag ser MYCKET yngre ut det är inte EN människa som kan tro att jag är 82.
Hm....fåfäng in i det sista och vill inte omge sig med andra som eventuellt skulle kunna "dra ner" honom
samt en tendens att överdriva en smula...

- Du vet Beatrice jag skulle inte stå ut med en massa människor omkring mig.
Extremt social när HAN vill men annars en riktig ensamvarg med en enorm integritet....hm..

- Jag har alltid klarat mig själv och det gör jag fortfarande basta!
Stolt självständig och dör hellre än ber om hjälp.

Men varför kan du inte ha någon som kommer hem och hjäler dig hemma då?
- Med vadå? (min pappa är en näst intill patologisk pedant) INTE en enda pryl som Inte är på sin plats. Rena blanka ytor och blankpolerade golv...han städar jämt!
Hm...kanske inte är såå ordningsam men jag hatar när det är stökigt..haha

Men vore det inte trevligt  lite damsällskap försökte jag (min pappa är en riktig ladies man)
- No no.. herregud (det säger han i var och varannan mening, på eng, fra, eller som här svenska) det är ju bara en massa gamla kärringar!!
Ehh men..

Han har alltid ansett sig vara Guds gåva till kvinnan (och ett stort självförtroende är ju attraktivt)
Njae jag kan ju vara rätt så charmig när jag sätter den sidan till...haha
Jag minns sist han var här (5 år sedan) så flörtade han ogenerat med alla vackra damer han såg (betydligt yngre). Som hans dotter så blev jag irriterad och sa men snälla rara. - Beatrice kvinnor tycker om mogna män. 
Njae...men inte övermogna fräste jag.  Han bara skrattade...ni vet som den tecknade tomten i tomteverkstan på julafton som får ett flygplan i munnen.
 
- Du låter precis som din mamma, hon var en fantastisk kvinna och den enda som jag verkligen har älskat. Om hon "bara" inte hade varit så svartsjuk så hade vi aldrig skilt oss.(Han hade ett antal kvinnoaffärer under deras äktenskap)Men det förstår Du väl att det är oacceptabelt det finns väl ingen vettig kvinna som skulle acceptera det trots att hon var "såå älskad" sa jag!? -Ha ha..(jultomten)..Beatrice vad skall jag säga sa han och slog ut med armarna, jag är MAN och världen är FULL av vackra kvinnor!

Suck ...ja vad svarar man på det, han,är som ett stort barn!
Otrogen har jag aldrig varit, men jag är extremt flörtig och jag brukar säga till mina väninnor "men världen är full av fantastiska män"...hmm. Och mååånga skulle säkert säga att "Bea ja hon blir aldrig vuxen"

Bara att konstatera att jag är min faders dotter, jag inte bara ser ut som honom jag ÄR som honom också!


-
.



Kommentarer
Postat av: Beatrice Wahlberg

Till Bea från en annan Bea.Roligt att läsa om din pappa. Jag känner lite igen mig i relationen till min egen pappa.

2008-11-15 @ 15:54:24
URL: http://blogs.su.se/bewa5576/
Postat av: terez

finns det något sätt att komma i kontakt med dig? email eller liknande? Jag skulle SÅ gärna villa veta lite om hur och var du gjorde din operation och vad som hände dig efter!



KRAM

2008-11-15 @ 19:00:32
Postat av: Bea

Hej Terez jag svarar gärna på dina frågor.

Du når mig på [email protected]



Mvh/Bea

2008-11-16 @ 10:15:02
Postat av: evelyn

Åh vad roligt att läsa :-) fick mig verkligen att le!

2008-11-20 @ 16:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0